Trygg skola hela uppväxten
Redan från tidig ålder kan man se vem som kommer få problem i livet. Personalen i förskolan ser det ofta tydligt. Detta innebär att vi redan ifrån tidig ålder kan och bör ge det stöd som behövs för att barnen ska bli trygga och självständiga individer. Vi bör alltså inte vänta tills barnet redan hamnat snett. Det handlar om att tidigt i livet se hela barnets sammanhang och ge stöd till familjerna. I skolan behöver vi ta tillvara på varje barns förutsättningar och ge rätt möjligheter att fullfölja studierna. Skolan skall vara en plats för både spets och bredd det innebär att vi skall skapa förutsättningar för alla elever utifrån sina förutsättningar.
- Nollvision för skolmisslyckanden – målet ska vara att 100 procent av eleverna går ut grundskolan med minst godkända betyg i alla ämnen
- Upprätta handlingsplan för elever med särskilda begåvningar. Handlingsplanen ska inrikta sig på tidiga insatser
- En särskild sammanhållen långsiktig satsning på de som i gymnasieålder varken studerar eller jobbar.
- Utveckla resursskolan för att möta de behov som finns bland barn som inte kan att studera i ordinarie grundskola.
- Öka invånarnas valfrihet genom, att möjliggöra för fler friskolor att etablera sig i kommunen
- Införa ett uppföljningssystem som ger en bättre översikt på de elever som inte fullföljer sina studier.
- Införa ett early-warning system för att fånga upp elever med problem så snart som möjligt. Systemet skall kopplas till snabba, strukturerade och uthålliga insatser vid behov.
- Införa en elevhälsogaranti som innebär kontakt med elevhälsan samma dag
- Inför ett övergripande förhållningssätt för bemötande av elever och vårdnadshavare
- Höja elevpengen för att möjliggöra fler kompetenta medarbetare inom skolan samt uppdaterade läromedel av god kvalitet.
- Utveckla samarbetet med föreningslivet för att öka tillgängligheten till aktiviteter för fler och främja mer aktivitet och rörelse bland våra barn och unga